About the project

Het project waar ik aan het eind van mijn eerste jaar met een groep aan heb gewerkt was gericht op de jonge doelgroep van Pearle Opticiens. Dit project was niet in opdracht van Pearle omdat het rooster van mijn eerste jaar studenten nog niet in contact zette met een opdrachtgever. Een docent nam deze rol in zodat we begonnen met oefenen met het werken met een opdrachtgever die realistische feedback geeft. Tijdens dit project was ik mede verantwoordelijk voor het onderzoeken van de doelgroep van Pearle en het kiezen van een subdoelgroep waarvoor het marketing en productconcept dat we gingen ontwerpen moest gaan werken.

Het concept dat uiteindelijk is gekozen diende kinderen van jaren 6-11 en de onzekerheid die veel kinderen van deze leeftijd voelen bij het dragen van hun bril. Kinderen kunnen in het concept hun bril personaliseren door deze te hydrodippen met een dessin dat ze zelf kunnen kiezen. Hydrodippen werkt door een voorwerp te dompelen in een bak warm water waarin een folie drijft die kleeft aan alle kunststof en metalen oppervlakken. Het personaliseren van de bril zorgt er bij kinderen voor dat ze trots zijn op hun eigen creatie en het gevoel hebben dat ze meer keuzevrijheid krijgen bij het kiezen van een bril. De actie hebben we in dit concept gecombineerd met de ‘kopen, krijgen, geven’ actie die Pearle vaker inzet voor haar doelgroep. Hierdoor kan een kindje een bril personaliseren, krijgt die ook een ‘neutrale’ bril mee om ouders gerust te stellen dat het kind een bril heeft voor iedere gelegenheid en krijgt het kind een coupon mee om een ander blij te maken met een gratis bril die hij zelf kan personaliseren.

Het project heb ik afgerond door een animatie video te maken over hoe de actie en het proces in werking gaat. Ik heb mezelf een spoedcursus Adobe After Effects gegeven en dit heeft ervoor gezorgd dat ik aardig over weg kan met het programma. De feedback die ik achteraf kreeg heeft me geleerd hoe ik het design in video’s minder zwaar op de ogen kan maken, hoe ik keuzes moet maken over audiokwaliteit en hoe ik mijn harde werk met trots neer kan zetten.